Vranken-Pommery Monopole kiest Sigma Conso voor de geconsolideerde rapportage van de groep

29/01/15

Parijs, 29 januari 2015 – Sigma Conso, internationale leverancier van oplossingen voor de financiële rapportage van groepen, kondigt vandaag een nieuwe klant aan in Frankrijk: de groep Vranken-Pommery Monopole kiest voor Mona Group Reporting om zijn consolidatie en financiële rapportage uit te voeren. Daarnaast besloot de groep om ook Mona InterWeb te implementeren voor de optimalisering van de afstemming van zijn intragroepstransacties.

Om de internationale ontwikkeling van de groep Vranken-Pommery Monopole te ondersteunen, had de Financiële Directie nood zijn beleidsbeslissingen te baseren op geconsolideerde gegevens. De implementatie van Mona Group Reporting biedt het beste antwoord aan de noden van de groep: het vereenvoudigen van de dataverzameling en de consolidatie van gegevens van verschillende natuur (zowel boekhoudkundige als analytische gegevens, maar ook bv. personeelsinformatie …).

Catherine Freyermuth, Verantwoordelijke voor de Consolidatie en Rapportage bij Vranken-Pommery Monopole, verklaart : « Wij waren onmiddellijk overtuigd van Mona Group Reporting en appreciëren voornamelijk de ergonomie van de applicatie, die we ons snel eigen hebben kunnen maken. De software laat ons toe om de parametrage volledig te personaliseren (aanmaak van een rekeningstelsel dat werd aangepast aan de groep, opmaken van invoerschermen voor de entiteiten, creatie van de analyserapporten in IFRS …) om zo de geconsolideerde rapportage aan te passen aan de huidige noden van de groep.

De software biedt ook de nodige flexibiliteit: zo kunnen we bijvoorbeeld zeer gemakkelijk een periode dupliceren om testen uit te voeren en zo strategische keuzes valideren.
De koppeling van de software met ons ERP systeem laat ons ook toe om de processen nog meer te automatiseren. De tijdwinst en verbetering van de kwaliteit van onze gegevens is dan ook significant.

In 2015 staat ook de implementatie van Mona InterWeb op de agenda, de software voor de afstemming van de intragroepstransacties. »

Dominique Galloy, CEO van Sigma Conso, legt uit : « Eén van de sterktes van Mona Group Reporting is de mogelijkheid van gebruikers om de software zelf te parametreren: groepsrekeningstelsel, aanmaken of wijzigen van de consolidatieperimeter, parametreren van de analyserapporten … Dit resulteert in een perfecte aanpassing van de software aan de noden van de groep: op elk moment en met een minimale kost aangezien alles intern kan worden gerealiseerd.
Onze softwares beantwoorden perfect aan de noden van Franse beursgenoteerde bedrijven voor het publiceren van kwaliteitsvolle geconsolideerde informatie (zowel boekhoudkundig als extracomptabel), rekening houdend met de deadlines en bovendien met een volledige audit trail.»

Over Vranken-Pommery Monopole

De groep Vranken-Pommery Monopole, opgericht in 1976 door Paul-François Vranken, is de tweede speler op de markt inzake Champagne. De onderneming – gevestigd in de Champagnestreek, de Provence, de Camargue en de Douro – is de eerste wijnboer in Europa. Zijn merkenportefeuille bestaat uit :

• De grote Champagnemerken VRANKEN, POMMERY, HEIDSIECK & CO MONOPOLE en CHARLES LAFITTE ;
  • Het Portomerk ROZES en het wijnmerk van Douro TERRAS DO GRIFO ;
  • De Roséwijnen Sable-de-Camargue DOMAINE ROYAL DE JARRAS en Côtes de Provence CHÂTEAU LA GORDONNE.

Samen met de groep Castel is Vranken-Pommery Monopole ook eigenaar van het merkenportefeuille LISTEL.

In 2014 steeg de geconsolideerde omzet van de groep naar 322,9M€, waarvan ongeveer 50% internationaal gerealiseerd werd. Hiervoor doet de groep beroep op 9 distributiefilialen over de hele wereld (Verenigde Staten, Italië, Australië, Portugal, België, Zwitserland, Duitsland, Japan en Engeland). De aandelen van de onderneming zijn genoteerd op secundaire markt EURONEXT Parijs en op primaire markt EURONEXT Brussel. Voor meer informatie kan u steeds terecht op www.vrankenpommery.com